Kultum Ramadhan Ba'da Dhuhur Di Mesjid Agung

Iklan Semua Halaman


.

Kultum Ramadhan Ba'da Dhuhur Di Mesjid Agung

Redaksi @ reaksinews.id
Senin, 25 Maret 2024
Foto: Tgk Tgk.Hanafiah M.Ali S.Ag MA dalam Tausiah Ba'da Dhuhur di mesjid Agung Sultan Jeumpa Kabupaten Bireuen (25/3)

BUREUEN-REAKSINEWS.ID | Ceramah Kali ini Tgk.Hanafiah mengambil Tema " Empat golongan yang dirindukan Syurga Allah SWT", di Mesjid Agung Sultan Jumpa Bireuen, Senin (25 Maret 2024).

Dihadapan ratusan jamaah shalat dhuhur Tgk.Hanafiah M.Ali S.Ag MA yang juga sebagai Pengawas Madrasah di kantor Kemenag Kabupaten Bireuen mengurai, serta memaparkan orang-orang yang dirindukan Syurga .

Pertama orang yang yg cinta dan senang membaca Alquran." Alangkah rugi dibulan Ramadhan ketika tidak memanfaatkan waktu untuk tadarus atau membaca Alquran.

Kedua  orang yang di rindukan Syurga ,orang menjaga Lidah dari perkataan yang tidak diridhai Allah,Alangkah bahagianya dibulan Ramadhan kita gunakan lidah untuk membaca Alquran, berzikir atau bertasbih kepada Allah SWT, dikarenakan lidah jua lah yang akan membawa kita ke Syurga Allah.

Adapun yang ketiga orang yang dirindukan Syurga Allah ,ungkap Hanafiah adalah orang yg gemar memberi makan kepada arang yg membutuhkan,apalagi dibulan suci ramadhan yang dilipat gandakan Fahala.

Sementara Yang keempat orang yang dirindukan Syurga Allah adalah orang yang berpuasa dibulan suci Ramadhan.

Semoga kita menjadi orang yg dirindukan Syurga Allah dan dimasukkan ke Syurga dengan tanpa hisab.

Dalam Kultum Ramadhan Ba'da Dhuhur Di Mesjid Agung sejumlah jamaah terlihat sedih dan tawadhu' dengan mata berkaca-kaca sambil menunduk sekali dalam 'TAHOE' (terpaku) dan sedihnya.

Diakhir tausiah Tgk hanafiah mengajak para jamaah untuk memanfaatkan bulan Ramadhan dengan sebaik- baiknya dan mendapatkan malam mulia Lailatul qadar.(MI)